Supermarkten, boeren en slachterijen willen samen iets doen aan het terugdringen van de ‘plofkip’.  Kartelwaakhond ACM ziet echter verboden prijsafspraken in de  ‘Kip van Morgen’.

Dat meldt vakblad Boerderij dinsdag, op basis van de een gelekte voorlopige conclusie uit een onderzoek van kartelwaakhond ACM.

Volgens Boerderij concludeert de ACM dat de beoogde productiewijze van de Kip van Morgen – met wat meer aandacht voor het welzijn van de kip – niet genoeg meerwaarde oplevert om onderlinge prijsafspraken tussen concurrenten te rechtvaardigen.

Plofkip in de schappen

Actiegroep Wakker Dier concludeerde medio 2014 dat er ligt nog steeds voornamelijk plofkip in de supermarktschappen ligt.

De organisatie onderzocht tien winkels van de tien grootste ketens. Ze concludeerde dat hoewel de supermarkten begin 2013 verklaarden dat de plofkip zo snel mogelijk vervangen moest worden, de klant nog steeds vooral plofkip krijgt. In het bestscorende filiaal was nog altijd 58 procent van het kipschap ermee gevuld. In de slechtste winkel was dat 95 procent.

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zijn in 2013 afspraken gemaakt voor de verduurzaming van sector, waardoor uiterlijk in 2020 al het kippenvlees afkomstig is van een trager groeiend ras.

Supermarkten worstelen met plofkip

Supermarktketen Jumbo kondigde afgelopen oktober aan een eind te willen maken aan de plofkip.

Kippen die bij Jumbo sinds oktober in de schappen liggen, hebben 56 procent meer leefruimte gehad dan een plofkip en zijn minder snel vetgemest. Ook leven ze iets langer.

De 'Nieuwe Standaard Kip' van Jumbo is overigens nog steeds niet helemaal naar de zin van Wakker Dier. De Jumbo-kip groeit dan wel net zo snel als kippen die één ster van het Beter Leven-keurmerk hebben, maar het dier komt nog steeds niet buiten. Jumbo wil eind 2015 helemaal geen plofkip meer te willen verkopen.

Wakker Dier lag in 2014 nog in de clinch met Albert Heijn over de "100 procent verantwoorde kip" van de supermarkt. Die is volgens de welzijnsorganisatie helemaal niet zo verantwoord als AH deed voorkomen in de reclame. De welzijnsorganisatie stapte daarop naar de Reclame Code Commissie, die oordeelde dat de AH-reclame inderdaad misleidend was.

bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl